Αναπτυξιακή Δυσπραξία και Εργοθεραπεία
Η Αναπτυξιακή Δυσπραξία είναι ένα είδος κινητικής διαταραχής της ομιλίας, εμπίπτει παθήσεις του κεντρικού νευρικού συστήματος και επηρεάζει το συντονισμό / προγραμματισμό των διαδοχικών κινήσεων για τη παραγωγή της ομιλίας.
Ένα παιδί με Αναπτυξιακή Δυσπραξία έχει αδυναμία να οργανώσει και να εκτελέσει τις αρθρωτικές κινήσεις για να βάλει στη σειρά και να παράγει ήχους, συλλαβές και λέξεις.
Η δυσπραξία, χαρακτηρίζεται από αδυναμίες στον σχεδιασμό, αλλά και στο συντονισμό
της κίνησης, είτε για τις αδρές, είτε για τις λεπτές κινήσεις ενώ συχνά εμφανίζονται δυσκολίες στο λόγο.
Η συχνότητα της δυσπραξίας είναι μεγαλύτερη από την απραξία.
Τα αίτια αυτής της διαταραχής δεν έχουν αποσαφηνιστεί, ωστόσο φαίνεται να υπάρχει
γενετικό και νευρολογικό υπόβαθρο. Η δυσπραξία παρατηρείται πιο συχνά στα αγόρια.
Ένας από τους σημαντικότερους χώρους του εγκεφάλου, είναι ο φλοιός, ο οποίος διακρίνεται
σε επιμέρους περιοχές: η περιοχή κίνησης, ο μετωπιαίος λοβός, η αισθητήρια περιοχή και ο πίσω φλοιός του εγκεφάλου.
Οι θέσεις των περιοχών αυτών, έχουν ως ακολούθως: ο μετωπιαίος λοβός βρίσκεται στο μπροστινό μέρος του εγκεφάλου.
Τόσο η περιοχή κίνησης όσο και η αισθητήρια περιοχή αποτελούν ζώνες, που εκτείνονται κατά μήκος του εγκεφάλου,
αμέσως μετά τον μπροστινό λοβό. Πίσω από τον αισθητήριο φλοιό βρίσκεται ο πίσω φλοιός του εγκεφάλου,
όπου διατηρούνται βαθιά μέσα στον εγκέφαλο οι ακουστικές και οπτικές περιοχές.
-
Ένα παιδί μπορεί και αντιλαμβάνεται το περιβάλλον και το σώμα του, μέσω τις κίνησης. Αυτό συμβάλλει στις κοινωνικές αλληλεπιδράσεις και στην αφομοίωση της γνώσης. Με την πάροδο του χρόνου, το παιδί επαναλαμβάνει τις κινήσεις του, ούτως ώστε να οργανωθεί λειτουργικά και να επιτύχει ολοένα και περισσότερες σύνθετες δραστηριότητες.
Γνώριζες Ότι
Η δυσπραξία επηρεάζεται από ερεθίσματα των αισθητήριων όργανων που μεταδίδονται στον φλοιό του εγκεφάλου μέσω ενός δικτύου οδών νευρικών αξόνων.
Μέσα από τη συνεχή επανάληψη οι ενέργειες αυτές μπορούν να γίνουν σχεδόν αντανακλαστικές
Στα άτομα με δυσπραξία φαίνεται πως τα δύο ημισφαίρια δεν ανταποκρίνονται συντονισμένα και ταυτόχρονα
Τι είναι τα «δυσπραξικά παιδιά» και γιατί παραπέμπονται για Εργοθεραπεία;
Πράξις (praxis) είναι η ικανότητα χάρη στην οποία σκιαγραφούμε τον τρόπο
που θα χρησιμοποιήσουμε το σώμα και τα χέρια μας σε δεξιότητες απαραίτητες στο παιχνίδι,
τη χρήση μολυβιού ή του πιρουνιού ή τις κατασκευές και άλλες κινητικές δραστηριότητες.
Η ικανότητα αυτή περιλαμβάνει:
Κινητικός Σχεδιασμός
Χρησιμοποιούμε τις κινήσεις μας με τέτοιο τρόπο, ούτως ώστε να είναι οργανωμένες και να εναλλάσσονται
Από τα πρώτα χρόνια, το δυσπραξικό παιδί εμφανίζει δυσκολίες
όσον αφορά στην αυτοεξυπηρέτησή του, όταν παίζει, όταν συναλλάσεται
με άλλους, στους τομείς οι οποίοι είναι υπεύθυνοι για τον
συγχρονισμό των κινήσεων, ή ακόμα και στο πως να σκεφτεί να τις κάνει.
Οι δυσλειτουργίες εμφανίζονται σε μία ή περισσότερες από τις περιοχές της λεπτής κινητικότητας, του οπτικοκινητικού συντονισμού,
του συντονισμού του ματιού - ποδιού, της μάθησης και της αντίληψης, της προσωπικής τους φροντίδας και της αδρής κινητικότητας.
-
Όσα παιδιά διαγιγνώσκονται με δυσπραξία, είναι πρέπον να κάνουν εργοθεραπεία. Η εργοθεραπεία βελτιώνει την καθημερινή δραστηριότητα παιδιών με δυσπραξία. Ωστόσο έχει σημασία αυτή να γίνεται από νωρίς στη ζωή των παιδιών για να μπορέσουμε να έχουμε καλύτερα αποτελέσματα.
Κλείστε σήμερα την πρώτη αξιολόγηση
Και ενημερωθείτε για τη δική σας περίπτωση...
Παραδείγματα δυσλειτουργιών που εμφανίζονται στα παιδιά
Κατά τη διαδικασία της διάγνωσης ο εργοθεραπευτής κάνει εκτίμηση ως προς τα παρακάτω:
Με βάση τα παραπάνω, ο εργοθεραπευτής σχεδιάζει το κατάλληλο πρόγραμμα αποκατάστασης
Κλείστε σήμερα την πρώτη αξιολόγηση
Και ενημερωθείτε για τη δική σας περίπτωση...
Πως μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί σας
Ακολουθούν μια σειρά από ενδεικτικές συμβουλές που μπορείτε να ακολουθήσετε για να βοηθήσετε το παιδί σας ανάλογα με το είδος της δραστηριότητας.
Στη σίτιση:
Θέση πιάτου
Για να μην μπορεί να αλλάζει τη θέση του πιάτου του στο τραπέζι, μπορείτε να βάλετε κάτι που μπορεί να κολληθεί από κάτω
Στην ένδυση:
Είδος ρούχων
Θα πρέπει να προτιμώνται ρούχα που είναι εύκολο στο παιδί να τα φορέσει και διακρίνονται από τις βασικές κινήσεις που πρέπει να κάνει. Π.χ. μέσα – έξω, μπρος – πίσω κλπ
Στη οργάνωση των δραστηριοτήτων:
Χρησιμοποιήστε αυτοκόλλητα
Μπορείτε να βάλετε αυτοκόλλητα χαρτάκια στο ύψος που βλέπει το παιδί για να μπορεί να θυμάται τις δραστηριότητες.
Προτιμήστε διάφανες τσάντες
Θα πρέπει να φαίνονται τα περιεχόμενα στις τσάντες, και σε άλλα κουτιά, τα οποία θα πρέπει να είναι φτιαγμένα από διάφανο υλικό
Χρησιμοποιήστε ένα κορδόνι
Για να μη χάνει τα κλειδιά ή τα χρήματα που έχει μαζί του, είναι χρήσιμο να τα τοποθετείτε σε ένα κορδόνι το οποίο θα είναι δεμένο στα ρούχα του ή στη τσάντα του.
Κέντρο Εργοθεραπείας Καλύμνου
Στο Κέντρο Εργοθεραπείας Καλύμνου εφαρμόζουμε μία σειρά από στάδια που αποτελούν την εργοθεραπευτική διαδικασία.
Μπορείτε να ενημερωθείτε αναλυτικά για αυτά στην ενότητα υπηρεσίες.
Ζητήστε Αξιολόγηση
Μπορείτε να κλείσετε σήμερα την πρώτη συνεδρία αξιολόγησης στο Κέντρο Εργοθεραπείας Καλύμνου συμπληρώνωντας τα στοιχεία σας.