Τι είναι ο αυτισμός
Ο Αυτισμός περιγράφεται ως μια ισόβια αναπτυξιακή διαταραχή του ατόμου, που προκαλεί δυσκολίες στη συμπεριφορά του,
στην επικοινωνία και στις κοινωνικές αλληλεπιδράσεις. Οι δυσκολίες και οι περιορισμοί αυτοί,
οι οποίες ποικίλουν ως προς την ποιότητά τους άτομο σε άτομο, αποτελούν διάχυτο χαρακτηριστικό της λειτουργικότητας του.
Είναι μια εκ γενετής διαταραχή του εγκεφάλου που επηρεάζει
τον τρόπο που ο εγκέφαλος χρησιμοποιεί τις πληροφορίες, ενώ η αιτία εξακολουθεί να παραμένει άγνωστη.
Γνώριζες Ότι
Περιγράφηκε για πρώτη φορά το 1943
Ο όρος Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές καλύπτει όλο το φάσμα του Αυτισμού
Διέπενται από περιορισμούς και στερεότυπα
Τα συμπτώματα διαφέρουν από άτομο σε άτομο
Η διάγνωση μπορεί να γίνει από την ηλικία των 2-3 ετών
Η έγκαιρη διάγνωση βοηθά στη σημαντική βελτίωση
Δεν μπορεί να προβλεφθεί με προγεννητικός έλεγχος
Η πιθανότητα εμφάνισης είναι ανεξάρτητη εθνικότητας, φύλου και ηλικίας
Η πρώιμη περίοδος (1-3 ετών) θεωρείται η πιο κρίσιμη για παρέμβαση
Από πού προήλθε ο αυτισμός
Η αιτία του αυτισμού είναι άγνωστη
Ορισμένες σύγχρονες θεωρίες, αναφέρουν ότι ο εγκέφαλος πιθανόν έχει λειτουργικό ή οργανικό πρόβλημα.
Οι έρευνες δείχνουν ότι υπάρχει νευρολογική διαταραχή στον αυτισμό. Κάποιες έρευνες υποδεικνύουν ένα νευρολογικό πρόβλημα,
που επηρεάζει εκείνα τα τμήματα του εγκεφάλου, τα οποία επεξεργάζονται τη γλώσσα και τις πληροφορίες. Πιθανότατα υπάρχει
μια δυσαναλογία κάποιων συγκεκριμένων νευροχημικών ουσιών στον εγκέφαλο.
Επίσης, οι γενετικοί παράγοντες πιθανόν μερικές φορές να εμπλέκονται. Αυτό που είναι σίγουρο, είναι ότι δεν φέρουν ευθύνη οι γονείς.
Συχνά, υπάρχει η πιθανότητα να έχουν συγκεκριμένο ενδιαφέρον για μία δραστηριότητα, στην οποία θεωρούν τον εαυτό τους ως ειδικό.
Τέτοια ενδιαφέροντα μπορεί να έχουν να κάνουν με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, η Γεωγραφία, κ.α.
Τέλος αξίζει να αναφέρουμε πως πιθανόν να εμφανίζουν ευαισθησία στις 5 αισθήσεις τους (ακοή, αφή, όραση, όσφρηση, γεύση).
-
Είναι πρέπον η οικογένεια να απευθυνθεί το συντομότερο δυνατό σε κάποιον ειδικό, ούτως ώστε τα παιδιά που διαγιγνώσκονται με αυτισμό, να αντιμετωπίσουν με αποτελεσματικούς τρόπους την καθημερινότητά τους. Βάσει αυτών των τρόπων, θα επιτευχθεί η μείωση του ενδοοικογενειακού άγχους και η προβληματική συμπεριφορά του παιδιού.
Είναι σημαντικό να γίνεται διαχωρισμός του αυτισμού από τη νοητική υστέρηση
Η τυχόν λανθασμένη διάγνωση οδηγεί σε εσφαλμένη θεραπεία και εκπαίδευση.
Όσο πιο γρήγορα προβούμε σε μία διάγνωση και παρέμβαση, τόσο πιο πολύ θα βελτιωθεί η ανάπτυξη του παιδιού, γνωστικά και λειτουργικά εν γένει.
Πως μπορώ να δω σημάδια αυτισμού στο παιδί μου;
Παρακάτω σας ετοιμάσαμε μία λίστα με κάποια ενδεικτικά / ανησυχητικά σημεία γενικής συμπεριφοράς που εμφανίζονται από την ηλικία των 5-6 μηνών έως και τον 2 χρόνο ζωής του παιδιού.
Αν πιστεύετε πως το παιδί σας εμφανίζει κάποια από αυτά τα σημεία, σας προτρέπουμε να συμβουλευτείτε τον εργοθεραπευτή σας.
Ακολουθούν τα χαρακτηριστικά του αυτισμού:
Σοβαρή επιβράδυνση στην επικοινωνία
Η γλωσσική λειτουργία δεν εξελίσσεται γρήγορα και σε πολλές περιπτώσεις δεν υπάρχει η ανάπτυξή της.
Όταν και εφόσον συμβεί η ανάπτυξή της, έχει μία ακανόνιστη μορφή και γίνεται μη συνηθισμένη χρήση λέξεων.
Αξίζει να αναφέρουμε το φαινόμενο της ηχολαλίας, κατά την οποία τα παιδιά με αυτισμό, επαναλαμβάνουν τα δικά τους λόγια.
Μιλάνε στον εαυτό τους σε τρίτο πρόσωπο με την αντωνυμία «εκείνος» ή «εκείνη» και διατηρούν μία έμμετρη μορφή του λόγου.
Σοβαρή επιβράδυνση στην κατανόηση κοινωνικών σχέσεων
Ένα παιδί με αυτισμό αποφεύγει την αλληλεπίδραση με άλλους ανθρώπους. Δεν δείχνει ότι γνωρίζει ή να επιθυμεί το παιχνίδι με άλλα παιδιά. Δεν μπορεί να κάνει εύκολα φιλίες και δεν μπορεί να αντιληφθεί τα συναισθήματα και τις απόψεις άλλων ατόμων.
Ανακόλουθες μορφές αισθητηριακών αντιδράσεων
Όσον αφορά στη σχέση του με τους ήχους, το αυτιστικό παιδί μπορεί κατά περίπτωση να χαρακτηριστεί ως κωφό και πως δεν αλληλεπιδρά. Σε άλλες περιπτώσεις, μπορεί να υπάρξει ενόχληση από ένα οξύ θόρυβο. Είναι αξιοσημείωτο, ότι μπορεί να παρουσιαστεί αναισθησία στον πόνο και στις καιρικές συνθήκες.
Νοητικά προβλήματα
Παρουσιάζουν πρόβλημα στο να ακολουθούν οδηγίες και γι’ αυτό οι αποδόσεις σε δραστηριότητες ποικίλουν αναλόγως.
Ελλειμματική χρήση λόγου
Υπάρχει η έλλειψη ομιλίας, ή η μάθηση κάποιων λέξεων για αντικείμενα. Ενδεχομένως να μην χρησιμοποιήσουν πότε την ομιλία για την επικοινωνία τους με άλλους.
Ανωμαλίες σε πόνο, κρύο, ύπνο
Δεν έχουν έλεγχο της θερμοκρασίας του περιβάλλοντος, με αποτέλεσμα να μην αντιδρούν πολλές φορές, στο κρύο ή στη ζέστη. Επίσης, δείχνουν ότι αντέχουν το κόψιμο ή το κάψιμο των μελών του σώματος και έχουν αυτοκαταστροφικές τάσεις. Όσον αφορά στον ύπνο, δεν υπάρχει κανονικότητα
Απομόνωση και στερεοτυπίες
Τα περισσότερα αυτιστικά παιδιά έχουν μειωμένες κοινωνικές επαφές, από το οποίο δεν εξαιρούνται ούτε οι γονείς. Δεν επιθυμούν καμία σωματική ή συναισθηματική επαφή. Μία από τις πιο γνωστές κινήσεις των αυτιστικών παιδιών, είναι η «μπροστά – πίσω». Έχουν τη τάση να επαναλαμβάνουν τις ίδιες κινήσεις. Αν προσπαθήσεις να το διακόψεις, αναστατώνεται και εκνευρίζεται.
Ανομοιογενείς μορφές διανοητικών λειτουργιών
Το αυτιστικό άτομο μπορεί να έχει ικανότητες σε κάποιους συγκεκριμένους τομείς.
Μπορεί να διαθέτει μέγιστη ικανότητα σε μερικές συγκεκριμένες λειτουργίες.
Περίπου 20%-30% των αυτιστικών ατόμων έχουν νοημοσύνη στον μέσο ή και πάνω από το μέσο όρο.
Βέβαια, το μεγαλύτερο ποσοστό των αυτιστικών ατόμων – περίπου στο 70 με 80% - παρουσιάζεται
σε διάφορες κατηγορίες νοητικής υστέρησης. Απόρροια αυτού του συνδυασμού είναι η πολυπλοκότητα του αυτισμού.
Έκδηλοι περιορισμοί ενδιαφερόντων
Η επανάληψη σωματικών κινήσεων, η συζήτηση για το ίδιο θέμα επανειλημμένα, αλλά και οι αλλαγές στις καθημερινές δραστηριότητες, μπορούν να προκαλέσουν αναστάτωση και σύγχυση σε ένα άτομο με αυτισμό. Σε σοβαρότερες περιπτώσεις, υπάρχει μία αυτοκαταστροφική τάση, λόγω της μη δυνατότητας για επικοινωνία.
Συναισθηματικά απρόσφορες συμπεριφορές
Οι συναισθηματικές εκφράσεις, όπως το γέλιο, το κλάμα και οι φωνές δεν έχουν ως σημείο αναφοράς το εξωτερικό περιβάλλον. Ακόμα, ο φόβος τους μπορεί να ενέχει την υπερβολή ή να λείπει εντελώς.
Εργοθεραπεία και Αυτισμός
Η βελτίωση της ποιότητας της ζωής ενός ατόμου, είναι η ωφέλεια που προσφέρει ένας εργοθεραπευτής.
Η ανεξαρτησία του ατόμου και η συμμετοχή του σε δραστηριότητες, είναι ο βασικός στόχος της Εργοθεραπείας.
Η Εργοθεραπεία έχει τη δυνατότητα να αξιολογήσει τις δυνατότητες του παιδιού και να θέσει στόχους για τη θεραπεία του.
Μέσα από την εργοθεραπεία το παιδί αναπτύσσει τη λεπτή κίνηση, το παιχνίδι, η αυτοεξυπηρέτηση, οι γνωστικές λειτουργίες.
Η αυτοεξυπηρέτηση και οι κοινωνικές δεξιότητες, όπως επίσης και η αδρή κινητικότητα, αναπτύσσονται με τη βοήθεια της Εργοθεραπείας.
Άλλες πτυχές του ατόμου οι οποίες βελτιώνονται, είναι η λεπτή κινητικότητα και η διαχείριση της συμπεριφοράς.
Όλα αυτά επηρεάζουν / αναπτύσσουν επίσης τις δυνατότητες μάθησης και ψυχαγωγίας του παιδιού.
Ένας σημαντικός ρόλος ενός εργοθεραπευτή, είναι και ο έλεγχος των στερεοτυπιών στη ζωή ενός αυτιστικού παιδιού.
Με τις κατάλληλες μεθόδους αλλά και τα απαραίτητα εργαλεία και προγράμματα, το άτομο με αυτισμό μπορεί να αναπτύξει στο μέγιστο βαθμό την ανεξαρτησία
του στην καθημερινή ζωή. Επιπλέον, ο εργοθεραπευτής, συνεργάζεται με τους γονείς και το σχολείο του παιδιού,
με σκοπό στην πρώτη περίπτωση, τη συμβουλευτική και στη δεύτερη την ομαλή και καλύτερη δυνατή ένταξή του.
Κλείστε σήμερα την πρώτη αξιολόγηση
Και ενημερωθείτε για τη δική σας περίπτωση...
Προτάσεις για ενίσχυση επικοινωνιακών συμπεριφορών σε παιδιά με Αυτισμό
Κέντρο Εργοθεραπείας Καλύμνου
Στο Κέντρο Εργοθεραπείας Καλύμνου εφαρμόζουμε μία σειρά από στάδια που αποτελούν την εργοθεραπευτική διαδικασία.
Μπορείτε να ενημερωθείτε αναλυτικά για αυτά στην ενότητα υπηρεσίες.
Ζητήστε Αξιολόγηση
Μπορείτε να κλείσετε σήμερα την πρώτη συνεδρία αξιολόγησης στο Κέντρο Εργοθεραπείας Καλύμνου συμπληρώνωντας τα στοιχεία σας.